Tuesday, September 25, 2007

TANAMAN LONGAN


Perkataan longan berasal dari bahasa Cina yang bermaksud Mata Naga (Dragon's eye). Ini adalah kerana isinya tebal dan bijinya bersaiz agak besar dan berwarna hitam berkilat. Ia dikatakan berasal dari negeri China. Walaubagaimanapun boleh dikatakan di setiap negara Asia mempunyai kultivar longan yang tersendiri.

Isi buah longan boleh dimakan segar ,dikeringkan atau ditinkan. Bagi masyarakat Cina ia dikatakan mempunyai khasiatperubatan. Negara pengeluar utama longan adalah China, Thailand ,Taiwan , dan Vietnam.

Longan (Dimocarpus longan Lour)adalah sejenis buah-buahan "arilloid" (di mana isinya meliputi biji) adalah daripada keluarga Sapindaceae, sama seperti rambutan dan laici. Ia boleh didapati serata Asia dan mempunyai kualiti buah yang berbeza-beza

Pembajaan

Ada 2 peringkat pembajaan iaitu:

Pembajaan Peringkat Belum Matang

Padaperingkat belum matang,gabungan baja organik dan baja bukan organik digunakan. Baja organik seperti najis haiwan disyorkan pada kadar 10kg/pk/thn dengan kekerapan 3-4 kali /tahun ditambah dengan baja bukan organikseperti 15:15:15dengan kadar 1-4 kg/tahun.

Pembajaan Peringkat Matang

Pembajaan bagi pokok dewasa (reproduktif) adalah untuk manipulasipembentukan jambak bunga, pembentukan buah dan pembentukan pucuk baru(vegetative growth) selepas kutipan hasil. Walaubagaimanapun keadaan pokoksemasa perlu diberi perhatian di dalam pengurusan pembajaan.



No comments: